متری شش و نیم؛ خوش ساخت و بازی خوب اما پرحاشیه - رسانه مجازی نیلسو

متری شش و نیم؛ خوش ساخت و بازی خوب اما پرحاشیه

فیلم متری شش و نیم دومین ساخته سعید روستایی که در فضای مجازی تحسین بسیاری را برانگیخت. مخصوصاً بازی نوید محمدزاده و پیمان معادی در این فیلم چشم‌گیر بود. اما به تازگی حاشیه‌هایی از تهیه آن منتشر شده است که استقبال اولیه را تحت تأثیر قرار داده است.

ابد و یک روز، مغزهای کوچک زنگ زده و حالا متری و شش و نیم. گویا ساخت فیلم‌هایی با ژانر فقر و فلاکت و بدبختی با بازی‌های احساسی و اغراق‌ شده مد روز است. مساله محوری همه آنها نیز اعتیاد و یا ساخت و توزیع مواد مخدر است. ساخت کت و شلوار بر اساس یک دکمه. بیان واقعیت جامعه یک چیز است و ساخت فیلم نامه‌ای جذاب از روایتی گیرا موضوعی به کلی متفاوت است.

در مورد متری شش و نیم هرآنچه باید بدانید این است که نوید محمدزاده در نقش ناصر خاکزاد یکی از سرکردگان توزیع مواد مخدر نقش‌آفرینی می‌کند و پیمان معادی (صمد) سردسته پلیس مواد مخدر است که او را به دام انداخته است. پریناز ایزدیار در این فیلم در نقش الهام همسر سابق نوید محمدزاده نقش آفرینی می‌کند.

نیمه اول جسور

البته اگر بخواهیم منصف باشیم باید بگوییم در نیمه اول دوربین جسور سعید روستایی بیننده را بی هیچ تعارف و پرده‌پوشی به دل پلیدی‌های داخل شهر می‌برد و خط روایی مستقیم و مستند و روایت‌گونه‌ای را تعریف می‌کند. اما روستایی به روایت خود وفادار نمی‌ماند و آن را در نیمه رها می‌کند و مفتون جذابیت تقابل قهرمان و ضدقهرمان داستانش می‌شود که انصافاً هم جذاب از کار درآمده است. روایت کهنه دزد و پلیس که در ادامه جسارت ابتدایی خود را از دست می‌دهد و کم تحرک می‌شود. البته با توجه به اینکه تهیه کننده فیلم سینمایی “متری شیش و نیم” با موسسه ناجی هنر برای ساخت سکانس‌های پلیسی قرارداد امضا کرده است احتمالاً در کم‌رمق شدن روایت بی‌تأثیر نبوده است.

نیمه دوم کم رمق

در نیمه دوم نه روایت بلکه این دیالوگ‌ها و بده بستان بین صمد و ناصر است و در برخی از موارد سکون است که جذابیت دارد. البته در بیشتر از موارد نیز کم تحرک هستند. کهن روایتی که تقابلی درجه یک دارد که در سینمای ایران کمتر با این کیفیت نشانی از آن را دیده‌ایم. در این نیمه کمتر جسور دیالوگ‌هایی است که روستایی پشت سرهم در زبان صمد و ناصر می‌گذارد و بی هیچ احساسی در هوا پرت می‌شود و با کمی سکوت در لحظات حرکت در داستان همراه می‌گردند که البته جذابند اما کم تحرک. این بده‌بستان‌های زبانی بین صمد و ناصر و است که این نیمه را جذاب کرده و خبری از روایت نیست. این فیلم خوش ساخت و جذاب چنان است که کسی متوجه این دوپارگی نمی‌شود.

پیمان معادی در سکانسی از فیلم متری شیش و نیم

بی‌شک با هر متر و معیاری متری شش و نیم فیلمی است که از بسیاری از فیلم‌های سطحی سال‌های اخیر یک سرو گردن بالاتر است. هم از نظر ساخت و هم از نظر بازی‌ها فیلمی است که ارزش دیدن دارد گرچه ایده‌آل‌های منتقدان سخت‌پسند را برآورده نخواهد کرد.

حاشیه‌ها از زندانی‌کردن تا کام تلخ پلیس

اما خبری که جنجال زیادی برپا کرد چه بود. استفاده از سه هزار معتاد واقعی و زندانی کردن آنها بود. البته استفاده از معتادانی واقعی که نیازی به گریم و بازی واقعی نداشته باشند و چهره و فیزیک همان چیزی باشد که روستایی می‌خواهد و کمتر بازیگری می‌تواند آن را به نمایش بگذارد الگویی است که پیشتر نیز امتحان شده است. مثال آن فیلم سنتوری ساخته داریوش مهرجویی است. اما زندانی کردن و تهیه مواد برای عوامل فیلم چیز دیگری است. سیدجمال ساداتیان تهیه کننده فیلم در گفتگو با سایت جماران درباره استفاده از معتادان واقعی می‌گوید: «امکاناتی در اختیار آنها می‌گذاشتند تا حاضر به همکاری شوند. روز سوم فیلمبرداری بعد ناهار در را بستیم تا نروند اما در راه شکستند و رفتند، بنابراین  مجبور شدیم از آن روز به بعد به آنها امکانات دیگری هم بدهیم تا بمانند و بتوانید آنها را جلوی دوربین نگه داریم. البته در سکانس‌هایی که در جنوب شهر ساختیم مردمی که با همکاری می‌کردند خودشان کسانی را داشتند که برایشان مواد تهیه می‌کردند و ما فقط هزینه‌اش را می‌دادیم.»

پیمان معادی در نقش صمد

حاشیه‌ها به اینجا ختم نمی‌شود. در تهیه کننده فیلم می‌گوید فشاری از بیرون وجود دارد که سعی در دیده نشدن این فیلم دارد. ساداتیان از برگزاری جلسات مشترکی با پلیس مبارزه با مواد مخدر خبر داد و گفت: «فکر نمی‌کنم پلیس علیه ما بیانیه بدهد، بالاخره آن‌ها هم نقطه نظراتی داشتند که در جلساتی که باهم داشتیم از آن‌ها مطلع شده و به تفاهماتی هم رسیده بودیم. ضمن آنکه حرف‌هایشان خیلی پیچیده نبود و ملزوماتی داشتند که رعایت آن‌ها نیز به قصه، لطمه‌ای وارد نکرد.»

برخی معتقدند که فیلم شیش و نیم از پلیس تصویر خشنی را به تصویر کشیده است این در حالی است که به گفته ساداتیان شخصیت پلیس این فیلم مقتدر و سلیم النفس است و علی‌رغم تمام مشکلاتی که در زندگی خود دارد ولی از نظر اخلاقی وظایف خود را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید دوست داشته باشید !

دسته‌ها

Footer