چرا مجسمه ها به سرقت می روند؟! - رسانه مجازی نیلسو

چرا مجسمه ها به سرقت می روند؟!

اغلب مجسمه ها از جنس برنز ساخته شده اند و ارزش بالای این فلز سارقان را تحریک می کند در حالی که می توان مجسمه ها را با فایبر گلاس و سنگ ساخت.

تندیس قیصر امین پور به سرقت رفت. این خبری بود که به سرعت مرزهای فضای مجازی را در نوردید و بار دیگر سوالاتی را پیش روی مردم و مسئولان قرار داد. سوالاتی از قبیل اینکه چرا چنین سرقت هایی اتفاق می افتد؟ نقش پلیس چیست و اصلا این مجسمه ها چه ارزشی برای سارقان دارند؟!

نگاهی به سرقت های گذشته

واقعیت این است که دزدیده شدن مجسمه قیصر امین پور مورد اول و احتمال آخر نیست. ریشه این اتفاق در تهران به ۹ سال قبل باز می گردد که البته نه خبری از مجسمه ها شد و نه از سارقان. سرقت مجسمه های پایتخت با سردیس شهریار آغاز شد و ناباورانه  تا اردیبهشت ۸۹ تعداد مجسمه های مسروقه شهر به عدد  حدود ۱۲ رسید!

مجسمه مادر و فرزند در میدان صنعت شهرک غرب قرار داشت

مجسمه‌ افرادی چون «صنیع خاتم» در پارک ملت، «شهریار» مقابل تئاتر شهر، «شریعتی» در پارک شریعتی، «مادر و فرزند» در میدان صنعت، «باقرخان» در خیابان شهرآرا، «ستارخان» در خیابان ستارخان و مجسمه های انتزاعی خانه هنرمندان به سرقت رفتند.  هر یک از این مجسمه ها بین ۷۰ تا ۷۰۰ کیلو وزن داشتند. این تعداد تا امروز به حدود ۲۰ عدد رسیده است؛ البته شروع سرقت‌های مجسمه‌ای از سال ۸۹ نبود، آذر ۸۷ هم چند مجسمه از جمله چهار مجسمه از هفت مجسمه ساخت پرویز تناولی در پارک دانشجو دزدیده شد. از قبل انقلاب هم گزارش‌هایی از سرقت یکی دو مجسمه وجود دارد.

اولین واکنش؛ بازی با افکار عمومی

اردیبهشت ۸۹، زمانی که سرقت مجسمه‌ها به اوج خود رسیده بود، نخستین بار مدیر وقت اداره سازمان زیبا سازی شهرداری تهران از جمع آوری چندین مجسمه برای مرمت خبر داد و سرقت سریالی مجسمه‌ها را نادرست خواند، اما دو روز بعد سخنگوی شهرداری تهران، خبر برداشته شدن چهار مجسمه از مجموع مجسمه‌های سرقت شده، از سوی ماموران شهرداری را تکذیب کرد و این خبر‌ها را «بازی با افکار عمومی» دانست.

فرجام ۱۲ مجسمه

ماجرای آن ۱۲ مجسمه در نهایت بدون پیدا شدن سارق مجسمه‌ها بسته شد و سازمان زیباسازی شهرداری تهران از سازندگان مجسمه‌های سرقت شده خواست تا آن‌ها را دوباره بسازند که ۸ عدد از آن ۱۲ مجسمه ساخته شدو بقیه آن‌ها به دلایلی، چون نبود قالب اصلی برای ساخت نمونه اولیه ساخته نشد.

ربودن سازمان دهی شده مجسمه ها

ربودن مجسمه های سنگین و چند تنی پایتخت بدون برجای گذاشتن حتی سرنخی کوچک  سوالات و ابهامات زیادی را در ذهن مردم ایجاد کرد اما همان زمان محمدباقر قالیباف شهردار وقت تهران در رابطه با آخرین پیگیری‌های در مورد سرقت مجسمه‌ها با تاکید بر این که این اقدام کاملا سازماندهی شده است، افزود: با توجه به تجربه من در نیروی انتظامی افرادی که این اقدام را انجام می‌دهند، دزد سر راهی نیستند و حتما به شکل یک باند اقدام می‌کنند.

قالیباف با بیان این که پلیس تاکنون اطلاعات خوبی در این رابطه به دست آورده است، افزود: شهرداری شکایت خود را ارائه کرده است و همکاری لازم را با پلیس خواهد داشت، اما در نهایت مسوول امنیت شهر و مراقبت از مجسمه‌ها و نمادهای شهری شهرداری نیست.

دزدی مجسمه؛ پدیده‌ای جهانی

غیر از انگیزه‌های مالی که به عنوان اولین مورد به ذهن خطور می‌کند، وندالیسم‌ها یا همان بیماران روحی که به اموال عمومی آسیب می‌زنند ودر همه دنیا وجود دارند، نیز در بحث سرقت و تخریب مجسمه‌ها مطرح است. همچنین انگیزه‌های فکری و اعتقادی نیز در این باره مطرح می شود. دزدیده شدن مجسمه مرلین مونرو که روی آلاچیق «چهار بانوی هالیوود» واقع در بولوار هالیوود نصب شده بود، یکی از نمونه‌های خارجی است.

مجسمه‌های یادبودی از «چرچیل» واقع در میدان «پارلمان» و همچنین خیابان «نیو بوند» لندن، مجسمه‌ای ارزشمند از فرشته «میکائیل» در روستای «اورشولت» و مجسمه ویلیام مک‌کینلی، بیست و پنجمین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا از حزب جمهوری‌خواه هم از دیگر مجسمه‌هایی هستند که یا به سرقت رفته یا مورد هجوم وندالیسم‌ها قرار گرفته اند.

ارزش مالی یا ردپای خارجیان؟!

با توجه به جنس برنزی این مجسمه‌ها، عده‌ای ارزش مالی آنها را انگیزه این سرقت‌ها عنوان کردند و حتی برخی از کارشناسان از دست داشتن برخی کشورهای خارجی  در سرقت مجسمه های پایتخت خبر دادند! سرقت سریالی مجسمه های پایتخت به دلیل حساسیت های ایجاد شده در جامعه و میان مسئولان شهری و انتظامی متوقف شد اما در طی سالیان اخیر نیز بعضا خبری از ربودن مجسمه یا بخشی از مجسمه ها شنیده می شود بگونه ای که سرقت سر «مجسمه باربر» در خیابان ناصر خسرو تهران و یا ربودن مجسمه «کودک» در ونک و … اخیرا رخ داد.

اما این سرقت ها به هر دلیلی که بود باز هم سارقانش دستگیر نشدند و راز سرقت  مجسمه های پایتخت سر به مهر ماند! و حالا با گذشت ۹ سال از این اتفاق های سریالی نه تنها سرنخی از این سرقت‌ها اطلاعات به دست نیامده است، بلکه مجسمه جدیدی نیز ربوده شده است.

تغییر جنس، راه نجات مجسمه‌ها

حجت نظری عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در مورد واکنش به ربوده شدن سردیس برنزی قیصر امین پور در منطقه دو گفت: عمدتا سردیس و مجسمه ها را از جنس برنز می سازند که این مسئله سبب شده با توجه به قیمت بالای این فلز، انگیزه خوبی برای ربودن مجسمه های شهر ایجاد شود.

وی با بیان اینکه به تازگی تمامی سردیس‌های شهر از جنس سنگ ساخته می شود تا علاوه بر زیبایی، امنیت آن نیز حفظ شود، گفت: قیمت سنگ بسیار ارزان است و ربودن آنها منفعتی برای سارقان ندارد.

حجت نظری، عضو شورای شهر تهران

نظری با بیان اینکه پیشنهاد می شود از این پس تمامی سردیس‌های شهر از جنس سنگ ساخته شوند، افزود: البته اگر ببینیم که حتی سردیس‌های سنگی ربوده می شوند آن موقع باید بررسی کنیم که آیا واقعا انگیزه مالی، دلیل ربوده شدن مجسمه های پایتخت است یا نگاه ایدئولوژیک.

هر مجسمه چقدر می‌ارزد؟

درباره ارزش هنری مجسمه ها، با توجه به سابقه هنرمند و معروف بودن سازنده، قیمت اثر هم تغییر می‌کند، اما درباره سردیس مفقود شده قیصر امین پور در صحبت با چند هنرمند، قیمت آن را حدود ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان اعلام کردند، هرچند خود سازنده ارزش آن را بسیار بیشتر از آن می‌دانست. اما این اثر ۷۰ میلیونی بعد از سرقت چند فروخته می‌شود؟ معمولا بعد از سرقت مجسمه با پتک دفرمه می‌شود که قابل رهگیری نباشد و به عنوان ضایعات فروخته می‌شود. از آن جایی که ضایعات برنز کیلویی ۵۰ هزار تومان است به کمتر از یک دهم ارزش واقعی آن یعنی هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته خواهد شد.

راهکار چیست؟

ساخت مجسمه‌های غیر جذاب برای سارقان یکی از ایده‌هایی است که در این چند سال مطرح می‌شود. یعنی مجسمه‌ها به جای برنز از فایبر گلاس و سنگ ساخته شوند تا وسوسه مالی برای سارقان ایجاد نکند، اما مجسمه‌های فایبر گلاس ایرادهایی، چون تغییر ظاهر در دراز مدت را به همراه خواهند داشت. البته طرح نصب دزدگیر و ساخت اتاق‌های شیشه‌ای هم برای مجسمه‌ها مطرح شده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید دوست داشته باشید !

دسته‌ها

Footer